لوگوی سایت

تماس جهت خرید

09130909502 09130909500

روش ساخت فولاد ضد زنگ

اهمیت

فولاد ضد زنگ از آهن و عناصر دیگری مانند نیکل، کروم، مولیبدن و کربن ساخته شده و نسبت به خوردگی بسیار مقاوم طراحی می شود. بخاطر وجود این عناصر است که نسبت به زنگ زدگی مقاوم خواهد بود. همواره سطح براقی دارد و به همین دلیل بوده که نسبت به فولاد معمولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

فولاد ضد زنگ و ویژگی های منحصر به فرد

فولاد ضد زنگ از آهن و نیکل، سنگ آهن، کروم، سیلیسیم، مولیبدن تشکیل شده که باهم ذوب شده و شکل داده می شوند. نسبت های مختلف عناصر موجب درجه بندی فولاد می شود. نسبت آهن موجب می شود که ویژگی های فولاد مشخص شود. عددی که بعد از فولاد ضد زنگ نوشته می شود گویای درجه بندی آن خواهد بود.

نسبت های مختلف فولاد موجب می شود که ویژگی های فولاد با درجات مختلف نسبت به هم متفاوت باشد.

فولاد ضد زنگ و مراحل مختلف

فولاد ضد زنگ و میزان مقاومت آن بخاطر استفاده از عناصر مختلف است. در اولین مرحله عناصر تشکیل دهنده ذوب می شوند. این مرحله هشت تا دوازده ساعت طول می کشد. دمای کوره تا 2700 درجه فارنهایت تنظیم می شود. در مرحله بعد کربن اضافی حذف خواهد شد. روش های مختلفی برای این کار به کار گرفته می شود. این مرحله در ویژگی های فولاد سهم بسزایی دارد.

فولاد ضد زنگ و سختی آن با نسبت عناصر تشکیل دهنده مشخص می شود. کار به نحوی انجام می شود که فولاد یکنواخت شود. شکل دهی به ماده مذاب مرحله بعدی است که متناسب با سفارش مشتری یا نیاز بازار فولاد ضد زنگ مذاب شکل داده می شود. باز پخت را می توان مرحله بعدی عنوان کرد. ماده مذاب که در این مرحله سرد شده برش داده شده و شکل داده می شود.

ابزارها و قیچی های ویژه صنعتی برای برش مورد استفاده قرار می گیرد. برش لیزری می تواند به انجام سریع کار کمک کند. این نوع برش به دلیل هزینه بالا در برخی مواقع انجام می شود. دقت این روش بالا خواهد بود.

برای مقاوم کردن محصول یک سری کارهای دیگری که همان خدمات تکمیلی است به انجام می رسد. با این کار ناخالصی ها گرفته می شود. این کار از خیلی جهات موجب مقاومت هر چه بیشتر محصول فولادی خواهد شد.

از آن جایی که این مرحله مهم است بنابراین نسبت مواد تشکیل دهنده مهم بوده و ماده مذاب در قالب هایی ریخته شده و در نهایت به شکل های متنوعی از قالب ها خارج می شود. در برخی از مواقع قالب فولادی تراش داده می شود.

فولاد ضد زنگ و کنترل کیفیت

فولاد ضد زنگ با کنترل کیفیت به دقت بررسی می شود. کیفیت محصولی که با فولاد ضد زنگ ساخته شده از هر جهت بررسی می شود. مقاومت محصول را در شرایط مختلف بررسی می کنند. میزان مقاومت نسبت به مواد شیمیایی نیز در این مرحله انجام می شود. این مرحله از هر جهت مهم است تا محصول با کیفیتی تولید شود.

روش های مختلف مقاوم سازی

فولاد ضد زنگ با گالوانیزه گرم، سرد و الکترولیتی مقاوم می شود. گالوانیزه گرم روشی ایمنی است که اکثر محصولات فولادی را با آن تولید می کنند. فولاد را می توان به شکل های مختلفی شکل داد. با دستگاه هایی صفحات فولادی به ضخامت های مختلف برش داده شده و بهم جوش داده می شود. فولاد می تواند به شکل های مختلف هندسی برش داده شده و محصولات مختلفی طراحی و تولید می شود.

با نورد سرد می توان محصولات فولادی با روکش درخشان را ایجاد کرد. غلتک هایی برای نورد سرد و گرم به کار گرفته می شود. باز پخت یکی از شناخته شده ترین روش هایی است که موجب مقاوم شدن فولاد می شود. فولاد به تدریج خنک شده و فولاد شکل می گیرد.

زمان و نسبت سرمایش بر ویژگی های فولاد تاثیر می گذارد. مقاوم سازی را می توان با روش های مختلفی به انجام رساند. هر چقدر که این کار با شدت بیشتری انجام شود به همان اندازه میزان سختی فولاد بیشتر خواهد بود.

رسوب زدایی

فولاد ضد زنگ لازم است که رسوب زدایی شود. رسوب زدایی را می توان به روش های مختلف انجام داد. با این روش رسوب فلز را می توان از بین برد و در نهایت محصول براق و درخشانی را تولید کرد. این بخش از کار بخاطر ایجاد سطح روشن و درخشان به انجام می رسد.

خدمات تکمیلی

فولاد ضد زنگ در این مرحله جلاکاری می شود. با این کار فولاد نسبت به زنگ زدگی مقاوم خواهد شد. شست و شوی آسان یکی از مهم ترین نتایجی است که با انجام این کار بدست می آورید. این بخش مهم بوده و محصول وارد مرحله نهایی می شود.

بازرسی

فولاد ضد زنگ و بازرسی آن در مراحل مختلف طراحی و تولید بخش جدائی ناپذیر محسوب می شود. ولی با این وجود بعد از تمام شدن تولید محصول، کیفیت محصول بررسی می شود. آزمایشات مختلف شیمیایی و فیزیکی روی محصول به انجام می رسد تا ویژگی های محصول مشخص شود. با هر آزمایش میزان مقاومت فولاد نسبت به عامل از قبل مشخص شده ای سنجیده می شود.

آزمایش شیمیایی

فولاد ضد زنگ را با این آزمایشات بررسی می کنند تا میزان مقاومت فولاد نسبت به عناصر شیمیایی مشخص شود. این آزمایشات از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. با روش هایی میزان مقاومت فولاد را نسبت به مواد شیمیایی افزایش می دهند. مقاومت در برابر خوردگی یکی از نتایج مهم این آزمایشات به شمار می رود.

تولید کارد و چنگال و نرده ضد زنگ می تواند نشان دهنده کاربری این نوع فولاد تلقی شود. امروزه صنایع مختلفی از این محصول استفاده می کنند. در پزشکی نیز از این محصول استفاده می شود. فولاد ضد زنگ مقاوم بوده و در صنایع مختلف مانند آب و فاضلاب و عمرانی از آن استفاده می شود.

نیکل را به ترکیبات اضافه می کنند تا به آلیاژی همه کاره تبدیل شود. اضافه کردن عناصر دیگر موجب می شود که فولاد مقاوم باشد. فولاد را با عناصری مانند نیکل طراحی و ساخته می شود. هر چقدر که مقدار عناصر زیاد باشد به همان اندازه مقاومت فولاد بالا خواهد بود.

شناخته شده ترین آنها نوع 304 با 8 درصد نیکل و نوع 316 با 11 درصد خواهد بود. افزودن نیکل به ترکیبات فولاد موجب می شود که ویژگی های منحصر به فردی ایجاد شود.

خصوصیات

شکل پذیری مهم ترین ویژگی فولاد محسوب می شود. مانع ترک خوردگی آن خواهند شد. فولاد با درجه 300 مناسب کاربری های آشپزخانه محسوب می شوند. جوش کاری سهل یکی دیگر از ویژگی های فولاد خواهد بود. انواع 304 و 316 پرکاربردترین فولادهای ضد زنگ در جهان هستند. جوش کاری فولادهایی با ضخامت های مختلف موجب می شود که صنایع مختلف از فولاد استفاده کنند.

سختی ویژگی دیگر فولاد به شمار می رود. برخی از فولادها با کاهش دما به شکنندگی دچار می شوند. میزان سختی فولادهای سه آلیاژی نسبت به سایرین بالا است. به همین دلیل است که فولادهایی با درجه 304 برای استفاده در کاربری های برودتی کاملا مناسب به نظر می رسد. مقاومت در برابر دمای بالا هم می تواند ویژگی دیگر فولاد باشد. فولاد با درجه 300 این چنین ویژگی دارند.

قابلیت بازیافت موجب حفظ معادن برای نسل های بعدی می شود. می توان فولادهای ضایعاتی را ذوب کرده و دوباره استفاده کرد. در ساخت و ساز از فولاد استفاده می شود. فولاد ضد زنگ را می توان به سهولت تولید کرد. می توان فولاد را به شکل های مختلف تولید کرده و استفاده نمود.

موجود
/5
موجود
/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *