لوگوی سایت

تماس جهت خرید

09130909502 09130909500

استانداردها و گریدهای ورق فولادی

مقاومت

استانداردها و گریدها ورق فولادی نشان دهنده ترکیبات آن است. به دلیل وجود عناصر مختلف است که این فلز مقاوم ترین ماده به شمار می رود. هر چقدر که استانداردها و گریدها ورق فولادی بالا باشد به همان اندازه نشان می دهد فولاد مقاوم طراحی شده و عناصر مختلفی در فولاد وجود دارد.

استانداردها و گریدهای متداول

استانداردها و گریدها به چند دسته تقسیم می شوند. فولاد A36، که مقدار کربن آن کم بوده و بادوام است.

A50، بادوام بوده و نسبت به فرسودگی مقاوم است. A70، به قدری بادوام است که در ساخت مخازن از آن استفاده می شود. AR400 فولاد بادوام که از آن برای ساخت سازه استفاده می شود. A588، بادوام است. A1011، و می توان آن را به هر فرمی شکل داد.

فولاد با ساخت روش های متفاوت

استانداردها و گریدها در ساخت ورق فولادی به کار می روند. یک ورق فولادی می تواند گرم شود. با غلتک ها می توان صفحات فولادی را نازک کرد و آن را با قیچی های صنعتی برش داد. نورد گرم متداول ترین روشی است که با آن فولاد را می سازند.

استانداردها و گریدها و طبقه بندی های مختلف

استانداردها و گریدها برای طبقه بندی های مختلف به کار می رود. فولادهای کربنی به سه دسته تقسیم بندی می شود. متناسب با میزان کربن، فولاد به سه دسته تقسیم بندی می گردد. فولادهای آلیاژی، براساس عناصر تشکیل دهنده تقسیم بندی خواهد شد. دوام و شکل پذیری و مقاومت فولاد در این گروه بالا پیش بینی شده است.

استانداردها و گریدها در فولاد ضد زنگ در بالاترین درجه خود مشخص شده، این نوع فولاد در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. از این فولاد در ساخت و ساز استفاده می شود. بخاطر بادوام بودن از این فولاد در ساخت تجهیزات پزشکی، لوله کشی، ابزار برش و دستگاه های مواد غذایی استفاده می شود.

استانداردها و گریدها و استفاده برای ساخت ابزار

استانداردها و گریدها در ابزارهایی با درجات بالاتر مشخص می شود. تجهیزات برش و حفاری با این نوع فولاد ساخته می شود. تنگستن، مولیبدن، کبالت و وانادیوم مهم ترین عناصری است که در ساخت این نوع فولاد استفاده می شود. هر چقدر که مقدار عناصر بالا باشد به همان اندازه مقاومت فولاد بالا خواهد بود.

درجات مختلف

استانداردها و گریدها موجب می شود که استفاده از فولاد متفاوت باشد. ویژگی های متفاوت فولاد موجب خواهد شد که به گروه بندی های مختلف تقسیم بندی شود.

گریدهای مختلف نشان دهنده ویژگی ها و خواص فولاد محسوب می شود. روش های مختلفی برای استانداردها و گریدها مشخص شده و بر همین اساس است که کاربری های فولاد مشخص می شود.

دانشمندان، مهندسان، معماران و سازمان های دولتی برای اطمینان از کیفیت و سازگاری مواد از استانداردها و گریدها استفاده می کنند. براساس این استانداردها، تولیدکنندگان می توانند محصولات بادوامی را تولید می کنند.

طبقه بندی اروپایی

استانداردها و گریدها اروپایی نسبت به سایرین دقیق تر است. EN10326 برای فولادهایی استفاده می شود که در صنعت ساختمان به کار می رود. EN10292، براساس این استاندارد، فولادهای بسیار بادوام مشخص می شود.

ویژگی های فولاد براساس این استانداردها مشخص خواهد شد. براساس مواد اولیه استفاده شده و کاربری می توان فولاد را طبقه بندی کرد. طبقه بندی براساس ویژگی ها و مشخصات فیزیکی هم می تواند روش دیگری باشد که می توان به آن اتکا کرد.

انواع

استانداردها و گریدها در مورد ورق های فولادی گسترده تر و متنوع تر خواهد بود. برای ورق های فولادی که ترکیبی از چندین عنصر مختلف است از حروف انگلیسی استفاده می کنند.

استانداردها و گریدها با حروف انگلیسی نیز نمایش داده می شوند.

Z: به معنای این که روکش ورق از روی خالص تشکیل شده است. ZF: نشانگر روکش بودن ورق از نوع روی آهن و روی به میزان 8-12 درصد است. NA: کیفیت ورق ها معمولی مشخص شده است. MA: نسبت به مورد فوق قدری بهتر شده است.

MB: کیفیت ورق در بالاترین سطح مشخص شده است. MC: حتی نسبت به مورد بالایی خیلی بهتر مشخص شده است. RA: روکش ورق ترکیبی از آهن و روی بوده و رنگ ورق مات خاکستری نشان دهنده تمایز آن نسبت به بقیه است.

RB: مانند مورد بالایی ترکیب ورق از نوع روی و آهن بوده و کیفیت آن نسبت به مورد قبلی خیلی بالاتر بوده و بنابراین از آن در ساخت دستگاه های صنعتی استفاده می شود.

استانداردها و گریدها با نمایش حروف انگلیسی استاندارد دقیق ورق های فولادی محسوب می شود. RC: ترکیب عناصر آهن – روی بوده و کیفیت ورق خیلی عالی است. از این ورق در ساخت دستگاه های پزشکی و سایر تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

H: ترکیب عناصر این ورق، کربن، منزیم، سیلیسیم، فسفر، آلومینیوم، گوگرد، تیتانیوم، نوبیوم است. تناسب این عناصر در هر یک از درجات متفاوت خواهد بود. نیکل و کروم از دیگر عناصر ورق های فولادی به شمار می رود. ورق های فولادی به دو گروه تقسیم بندی می شود. به لحاظ رنگ به سه گروه مات، براق و غیر براق تقسیم بندی می شود.

مهم ترین گروه

استانداردها و گریدها در این طبقه بندی کاملا مشخص است. ورق های فولادی با نمراتی مانند 200، 300 و 400 مشخص می شود. از مهم ترین فولادهای گروه با درجه 400، می توان به 316 و 304 اشاره کرد.

بسیاری از صنایع از این فولادها استفاده می کنند. بسیاری از لوازم خانگی را از ورق فولادی 304 تهیه می کنند. این طبقه بندی در کشور ایران نیز یکی از مهم ترین تقسیم بندی های فولاد به شمار می رود که در کتاب ها و مقالات صنعتی از آن استفاده می شود.

ورق سیاه

استانداردها و گریدها در انواع ورق و با رنگ های متفاوت نسبت به سایرین متفاوت خواهد بود. متناسب با مشخصات ورق ها، کاربری آن مشخص می شود.

SPHT1, SPHT2, SPHT3, SPHT4: ورق های بسیار محکم بوده و با این ورق ها می توان تجهیزات صنعتی را طراحی و تهیه کرد.

DD11, DD12, DD13: از آن جایی که این ورق ها ضخیم هستند. برای ساخت کشتی های تجاری و نفت کش مناسب بوده و علاوه بر آن برای ساخت ماشین آلات صنعتی نیز می توان از این ورق ها استفاده کرد.

ST37: در صنعت ساختمان سازی، ورق های فولادی در حجم بالا استفاده می شود. در بسیاری از بخش های مختلف سازه های مسکونی، تجاری و صنعتی می توان از ورق های فولادی استفاده کرد.

STW22: مناسب ساخت اسکله و وسایل حمل و نقل است. دوام وسایل حمل و نقل از ضروریات توسعه اقتصادی محسوب می شود.

ورق روغنی

استانداردها و گریدها در ورق های روغنی با اعداد و ارقام مشخص شده است.

ST12: این نوع ورق های معمولی بوده و در ساخت وسایل و تجهیزات صنعتی عمومی از آن ها استفاده می شود.

ST13: ورق های روغنی که مناسب ساخت کمد و کابینت آشپزخانه بوده و ضخامت این ورق ها به نحوی تنظیم شده که مناسب این نوع کاربری محسوب می شود. سینک ظرفشویی را نیز با این مدل ورق طراحی کرده و می سازند.

ST14: ورق های ضخیم که مناسب ساخت انواع مخازن نفت و گاز، دیگ بخار، دیگ روغن، مبدل های حرارتی به شمار می روند.

از آن جایی که ایمنی این ورق ها از اهمیت بسزایی برخوردار است به همین دلیل لازم است که با دقت خیلی زیادی جوشکاری شوند. قابلیت جوشکاری از مزایای این ورق ها به شمار می رود. در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی نیز به کار می روند.

موجود
/5
موجود
/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *