لوگوی سایت

تماس جهت خرید

09130909502 09130909500

معرفی گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ

خصوصیات و کاربردها

فولاد ضد زنگ فقط یک اسم نیست بلکه گروهی از فولادهایی مقاوم در برابر خوردگی و فرسودگی محسوب می شود. مانند بسیاری از اکتشافات علمی، منشأ فولاد در اثر یک کشف ناگهانی ایجاد بوجود آمد. در سال 1913، شفیلد، انگلستان، هری برلی در حال بررسی ایجاد آلیاژهای فولادی جدید برای استفاده در لوله های تفنگ بود. متوجه شد که برخی از فولادها زنگ نمی زنند.

این آلیاژها حاوی حدود 13 درصد کروم بودند. اولین کاربرد این فولادها در کارد و چنگال بود که شفیلد پس از آن به شهرت جهانی رسید. کار همزمان در فرانسه منجر به توسعه اولین فولادهای سه آلیاژی شد. گرید فولاد متناسب با ویژگی های آن متفاوت خواهد بود.

فولاد ضد زنگ و انتخاب گرید فولاد

گرید فولاد نشانگر ویژگی های آن است. هنگام انتخاب یک درجه خاص از فولاد ، مهم است که ویژگی های اولیه مورد نیاز مانند مقاومت در برابر خوردگی و حرارت را در نظر بگیرید. همچنین باید به خواص ثانویه مانند خواص فیزیکی و مکانیکی توجه شود.

اگر خواص ثانویه کافی نباشد، ممکن است امکان تولید محصول مورد نیاز به صورت بادوام و اقتصادی وجود نداشته باشد. نمونه ای از این فولاد 303 است.

به دلیل افزودن گوگرد، می توان آن را تراش کاری کرد. با این حال، گوگرد در فولاد با گرید 303 جوش پذیری ضعیف، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری را ارائه می دهد. انتخاب درجه صحیح تضمین می کند که محصول عمر طولانی و بدون دردسر همراه با ساخت و نصب مقرون به صرفه خواهد داشت.

فولاد ضد زنگ و مصرف این ماده در حال افزایش است. تقاضای فزاینده ای از سوی صنعت ساختمان و ساخت و ساز وجود دارد.

در آن از فولاد به دلیل ظاهر جذاب، مقاومت در برابر خوردگی، نگهداری مقرون به صرفه و استحکام استفاده می شود. بسیاری از صنایع دیگر به دلایل مشابه از فولاد استفاده می کنند و همچنین این واقعیت که در هنگام استفاده از فولاد نیازی به عملیات، پوشش یا رنگ آمیزی ندارد، علیرغم این واقعیت که از فولادهای کربن گران تر هستند.

خانواده های فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ آلیاژهای مبتنی بر آهن هستند که حاوی حداقل 10.5٪ کروم هستند. این یک لایه اکسید محافظ خود ترمیم شونده را تشکیل می دهد، به همین دلیل است که این گروه از فولادها دارای ویژگی ضد زنگ بوده و در برابر خوردگی مقاوم هستند. توانایی لایه اکسیدی برای ترمیم به این معنی است که فولاد در برابر خوردگی مقاوم است.

فولادهای کربنی یا آلیاژی با پوشش‌های فلزی مانند روی یا کادمیوم یا پوشش‌های آلی در برابر خوردگی مقاوم هستند.

اگرچه همه فولاد به وجود کروم بستگی دارند، عناصر آلیاژی دیگر اغلب برای افزایش خواص آنها اضافه می شود. طبقه بندی فولادهای ضد زنگ در میان فلزات غیرمعمول بوده بخاطر این که بر اساس ماهیت ساختار متالورژیکی آنها است.

اصطلاحات استفاده شده نشان دهنده آرایش اتم هایی است که دانه های فولاد را تشکیل می دهند و هنگامی که یک بخش صیقل داده شده می توان آن را مشاهده کرد. بسته به ترکیب شیمیایی فولاد، ریزساختار ممکن است از فولادهای سه آلیاژی یا آهنی، ترکیبی دو آلیاژی از این دو، فاز فولادهای مکعبی شکل ایجاد می شوند.

فولاد ضد زنگ سه آلیاژی

فولاد ضد زنگ حاوی حداقل 16 درصد کروم و 6 درصد نیکل است (گرید پایه 304 به عنوان 18/8 نامیده می شود) و تا آلیاژ بالا مانند گریدهای 904L و 6٪ مولیبدن را شامل می شود.

عناصر اضافی مانند مولیبدن، تیتانیوم یا مس را می توان اضافه کرد تا خواص آنها را اصلاح یا بهبود بخشد. آنها را برای بسیاری از کاربردهای حیاتی شامل دمای بالا و همچنین مقاومت در برابر خوردگی مناسب می کند.

این گروه از فولادها برای کاربردهای برودتی نیز مناسب هستند. بخاطر این که تأثیر نیکل در سه آلیاژی شدن فولاد از مشکلات شکنندگی در دماهای پایین که از ویژگی های دیگر انواع فولاد است جلوگیری می کند.

فولاد ضد زنگ آهنی

فولاد ضد زنگ گریدهای کروم ساده (10.5 تا 18٪) مانند گرید 430 و 409 هستند. مقاومت در برابر خوردگی متوسط و خواص ساخت ضعیف آنها در گریدهای آلیاژی بالاتر مانند گریدهای 434 و 444 و در گرید اختصاصی 3CR12 بهبود یافته است.

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی نیز مبتنی بر افزودن کروم به عنوان عنصر آلیاژی اصلی هستند. اما با کربن بالاتر و به طور کلی کروم کمتر (به عنوان مثال 12٪ در گرید 410 و 416) نسبت به انواع آهنی هستند. گرید 431 دارای محتوای کروم حدود 16 درصد است، اما ریزساختار با وجود این سطح کروم بالا همچنان مکعبی شکل بوده بخاطر این که این گرید همچنین حاوی 2 درصد نیکل است.

رسوب سخت شدگی

فولاد ضد زنگ حاوی کروم و نیکل هستند که استحکام بسیار بالایی دارند. رایج ترین گرید در این گروه PH 17-4 است که به عنوان گرید 630 نیز شناخته می شود، با ترکیب 17% کروم، 4% نیکل، 4% مس و 0.3% نیوبیم. مزیت بزرگ این فولادها این است که می توان آنها را در شرایط تصفیه شده با محلول به کار برد.

در این شرایط فولاد فقط قابل ماشین کاری است. پس از ماشین کاری، شکل‌دهی و غیره، فولاد را می‌توان با یک عملیات حرارتی پختن در دمای نسبتاً پایین سخت کرد که باعث بد شکلی نمی‌شود.

طبقه بندی استاندارد

فولاد ضد زنگ در انواع مختلفی وجود دارد. مؤسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) در گذشته برخی از آنها را به عنوان ترکیبات استاندارد تعیین کرده که منجر به سیستم شماره گذاری سه رقمی رایج شده است. این نقش اکنون توسط SAE و ASTM که اعداد UNS 1 حرفی + 5 رقمی را به نمرات جدید اختصاص می دهند، بر عهده گرفته شده است.

طیف کاملی از این فولادهای ضد زنگ استاندارد در دستورالعمل محصولات فولادی برای فولاد انجمن آهن و فولاد (ISS) و در کتاب راهنمای SAE/ASTM سیستم شماره گذاری یکپارچه آمده است.

برخی از گریدهای دیگر دارای اعداد استاندارد نیستند. اما در عوض توسط سایر مشخصات ملی یا بین المللی، یا توسط مشخصات محصولات تخصصی مانند استانداردهای سیم جوش مشخص می شوند.

درجات مختلف آلیاژها

فولاد ضد زنگ آهنی همچنین دارای دو گرید اصلی است – گرید 430 و درجه 434.

فولاد ضد زنگ درجه 430 به اندازه هر یک از فولادهای سه آلیاژی قوی نیست، اما مقاومت بهتری در برابر اسید نیتریک دارد. همچنین برای اکثر کاربردهای سنگین هنوز به اندازه کافی قوی است.

فولاد درجه 434 دارای استحکام بالا و حداکثر دمای عملیاتی و از درجه 430 سخت تر است، از جمله مقاومت در برابر مته کاری از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود.

در انواع فولاد سه آلیاژی، دو گرید اصلی وجود دارد – گرید 304 و گرید 316. گرید 304 به دلیل استحکام بالا در حدود 621 مگاپاسکال (90 ksi) شناخته شده است. فولاد درجه 316 همچنین دارای استحکام 579 مگاپیکسل (84 ksi) است که باعث می شود این دو گرید از این نظر تقریباً مشابه باشند.

همچنین هر دو دارای حداکثر دمای عملیاتی بالایی هستند. درجه 304 حداکثر دمای 870 درجه سانتیگراد (1598 درجه فارنهایت) و درجه 316 حداکثر 800 درجه سانتیگراد (1472 درجه فارنهایت) دارد. هنگام مقایسه فولاد ضد زنگ 304 در مقابل 316، یک تفاوت عمده مقاومت در برابر کلریدهایی مانند نمک است.

گرید 316 در برابر عناصر مقاوم بوده و آن را به گزینه مناسبی برای مواردی مانند کاربردهای دریایی تبدیل می کند.

موجود
/5
موجود
/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5
53,200

تومان

/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *